lees voor

Wat moet ik regelen?

Nieuw huis, wat te regelen?

Je hebt woonruimte gevonden! Een goed begin. Nu krijg je te maken met allerlei zaken en regelingen die bij het zelfstandig wonen horen. Je gaat kosten krijgen voor gas, water, elektriciteit en verzekeringen. Misschien moet je een borg betalen. Je gaat een huurovereenkomst tekenen en huurtoeslag aanvragen. Je gaat spulletjes kopen om je woonruimte in te richten.

Kennismaken met de buren

Ook sociaal verandert er iets. Je hebt nieuwe buren. Vaak is het voor ieders leefplezier in de buurt heel fijn om op goede voet te staan met je buren. Je zult ongetwijfeld eens een postpakketje voor elkaar aannemen of elkaar informeren over een feestje waar harde muziek bij verwacht wordt.

Zorg naast alle regeldingen voor het huis zelf, dat je je even voorstelt aan de buur of buren. Elkaar kennen helpt al heel veel. Meer weten over op jezelf wonen? Je vindt het in de speciale Goed Wonen Krant van het Jongeren Informatie Punt (JIP). Meer lezen over op jezelf wonen? Klik hier.

Hoe regel je water in huis?

Bij een nieuw huis moet je een waterbedrijf regelen. In totaal zijn er tien watermaatschappijen in Nederland. In de regio Den Haag is dat bijvoorbeeld Dunea. Op hun website kan je je eenvoudig aanmelden voor waterlevering. Per drie maanden krijg je een rekening en elk jaar krijg je een eindfactuur. Je hebt geen keuze in watermaatschappij, waar dat bij energiemaatschappijen wél het geval is.

Het kan ook zo zijn dat je verhuurder het regelt. In dat geval hoef je helemaal niks te doen. Vraag dit dus altijd na bij je verhuurder.

Gas water en licht regelen in nieuw huis

Naast water heb je natuurlijk ook gas en elektriciteit nodig, tenzij je huis geen gasaansluiting heeft. Steeds meer huizen worden namelijk volledig elektrisch.

Voor gas en stroom heb je altijd een netbeheerder. Deze levert alleen de aansluiting voor gas en stroom. Een energiemaatschappij, zoals Essent of Vattenfall, is verantwoordelijk voor de rekening. Als je geen contract hebt met een energiemaatschappij zal je na een tijdje een bericht krijgen van je netbeheerder. Zij sturen dan een waarschuwing dat je onmiddellijk een contract moet afsluiten. Als je dat niet doet, sluiten ze je gas en stroom af. Zorg dus gelijk voor een energieleverancier op het moment dat je de sleutel van je nieuwe huis krijgt. Er zijn veel vergelijkingssites waarmee je eenvoudig de goedkoopste leverancier vindt.

Ik wil met iemand praten

lees voor
Bel

Wil je graag bellen met ons? Bel naar 070 - 205 22 22.

lees voor
Chat

Niet bellen of langskomen, toch praten? Open de chat.

lees voor
Mail

Wil je een vraag stellen of vind je het fijn om een afspraak te maken op een vaste dag of tijd? Vul het contactformulier in.

lees voor
Bezoek

Om persoonlijk met iemand te spreken op het Servicepunt XL of om een vraag te stellen kun je zonder afspraak bij ons langskomen. Vind hier het Servicepunt XL bij je in de buurt. Je bent welkom.

“Ik kom hier zo’n drie keer per week”

Marliva (26): ,,Toen ik 9 was, verhuisde mijn moeder van Suriname naar Nederland. Zonder mij. 11 jaar later volgde ik haar. Ik kende alleen mijn moeder, de rest van mijn...

Heeft u een (hulp)vraag? Start de chat of bel met een van onze Servicepunten XL

U kunt bij ons terecht via de chat van maandag t/m donderdag 9.00-17.00 uur en op vrijdag van 9.00-15.00 uur. Onze Servicepunten XL zijn telefonisch bereikbaar.