‘Tijdens een voorlichtingssessie over Wmo bedacht ik me dat ik zelf ook wel hulp kan gebruiken’

Leven 21 Nov 2019

Mevrouw Teber (64): ,,Ik organiseer vrouwenontmoetingen waar ik met 25 tot 30 senioren babbel en thee drink. Maar dat niet alleen! Ouderenconsulent Serpil en andere hulpverleners komen geregeld langs. Ze geven hulp en voorlichting aan senioren. Tijdens de voorlichting over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), bedacht ik me dat ik zelf ook wel wat hulp kan gebruiken. Mijn man en ik zijn nogal beperkt in onze mobiliteit. Zo kwamen we hier terecht.”

,,We hebben twee kinderen en twee schoondochters. Die zijn volledige geïntegreerd in Nederaland”, vertelt meneer Teber. ,,Ze werken en hebben het daarnaast druk met hun gezin. Laatst moest ik bijvoorbeeld naar het ziekenhuis. Daarvoor ben ik afhankelijk van mijn kinderen. Het duurde zo lang voordat een van hen met me mee kon. Zo gaat dat nu eenmaal. Ze hebben het druk. Ik begrijp het wel.”

Ze zijn jarenlang geld misgelopen

,,Meteen toen ze bij me kwamen, deed ik een aanvraag bij het CAK. Dat is een organisatie voor chronisch zieken en gehandicapten”, vertelt Serpil, ouderenconsulent bij het Servicepunt XL in Den Haag. Ze zet zich in voor hulp en voorlichting aan senioren. ,,De aanvraag werd positief beantwoord. Ze zijn jarenlang geld misgelopen, doordat ze deze weg niet kenden. Hierdoor hebben ze met een veel te krappe beurs geleefd. Vervolgens vroeg mevrouw Teber me of er meer mogelijkheden zijn voor de vrouwenontmoetingen die ze organiseert.”

Hulp bij de een aanvraag van een klein budget

,,Ik organiseerde al een tijd ontmoetingen voor kennissen en vrienden. In de buurt van de Haagse Markt”, vertelt mevrouw Teber. ,,We wilden ook graag activiteiten gaan doen. Ik wist niet waar ik hiervoor aan kon kloppen. Serpil hielp ons met de aanvraag van een klein budget. Hierdoor kunnen we nu activiteiten organiseren.” Serpil: ,,Ik ben heel blij met het initiatief van mevrouw Teber om ontmoetingen te organiseren. Ik verwijs er regelmatig cliënten naartoe. Zo zijn zij ook weer onder de mensen. Een win-win situatie.”

Ze heeft geen ander belang dan ons zo goed mogelijk helpen

,,Het fijne van de hulp van het Servicepunt is dat het laagdrempelig is. Het kan in onze moedertaal. Dat is voor ons toch makkelijker. Zo kunnen we ons volledig uiten”, vertelt mevrouw Teber. “Daarnaast is Serpil onafhankelijk. Zij heeft geen enkel ander belang dan ons zo goed mogelijk te helpen. Ze vraagt geen tegenprestatie. Dit geeft ons vrijheid.”

We hopen dat de subsidie voor dit soort organisaties nooit stopt

,,Wij zijn erg blij met de hulp, voorlichting en ondersteuning. We hopen dat de subsidie voor dit soort organisaties nooit stopt”, gaat meneer Teber verder. ,,We willen niet in een afhankelijke positie terechtkomen. Dat we bijvoorbeeld de huishoudelijke hulp voor onze financiële administratie moeten vragen. Omdat Serpil betaald werk doet, is ze onafhankelijk. Er zit niets achter, dus we kunnen haar volledig vertrouwen.”

Serpil: ,,Wij kijken alleen wat het beste is voor de cliënt. Wij stellen wel keuzes voor, maar zij maken die uiteindelijk zelf.”

Ik wil met iemand praten

lees voor
Bel

Wil je graag bellen met ons? Bel naar 070 - 205 22 22.

lees voor
Chat

Niet bellen of langskomen, toch praten? Open de chat.

Openingstijden:
Maandag t/m donderdag 9:00-17:00
Vrijdag 9:00-13:00

lees voor
Mail

Wil je een vraag stellen of vind je het fijn om een afspraak te maken op een vaste dag of tijd? Vul het contactformulier in.

lees voor
Bezoek

Om persoonlijk met iemand te spreken op het Servicepunt XL of om een vraag te stellen kun je zonder afspraak bij ons langskomen. Vind hier het Servicepunt XL bij je in de buurt. Je bent welkom.

Heeft u een (hulp)vraag? Start de chat of bel met een van onze Servicepunten XL

U kunt bij ons terecht via de chat van maandag t/m donderdag 9.00-17.00 uur en op vrijdag van 9.00-13.00 uur. Onze Servicepunten XL zijn telefonisch bereikbaar. We werken anders omwille van het coronavirus. Lees meer over onze nieuwe werkwijze.